Tanácsok építészhallgatóknak
Javaslatok, tanácsok építészhallgatóknak
Szerencsénkre egyik ismerősöm egy évvel ezelőtt készítette diplomamunkáját uszoda funkcióval.Neki tettem fel kérdéseimet a tervezéssel kapcsolatban, először az ő hasznos tapasztalatait foglalom össze röviden.
A funkcióból egyszerre adódik nagyon nagy szabadság és nagyon nagy kötöttség. A 3 fő funkcionális egység-uszodatér, öltözőblokk, előcsarnok- külön kezelhetőek, nagy a szabadságfok a tömegek összehangolására. Értelmesen elkülöníthetők vagy épp összeköthetők, így nagyon karakteres épület hozható létre.A legnagyobb kötöttség pedig az uszoda használatának bonyolult rendszere. Nagyon fontos a tervezés elején meghatározni a pontos használati célt. Lesz-e az uszodához kapcsolódó strand funkció, vagy csak sport célra használják majd? Lesz-e a lelátó a medencetérben? Ezek alapkérdések, melyek meghatározzák az épületen belüli funkcionális egységeket és az azokat összekötő útvonalak jellegét. Azt is meg kell határoznunk, hogy kik lesznek az uszoda elsődleges használói, mert aszerint kell öltözőtermet, vagy öltözőkabinokat tervezni.Téralkotás szempontjából nagyon fontosak az átlátások: az uszodatér és az udvar között, illetve az uszodatér és az előcsarnok között. A nagy páraterhelés a légterek méretét is szabályozza, ennek méretezésére is kiemelten figyelni kell. A tartószerkezet anyagának megválasztásakor nagyon fontos olyan anyag vagy felületkezelés választása, ami ellenáll a klóros pára hatásainak.
Tehát ha uszodát tervezünk, különösen nagy hangsúlyt kell fektetni a szakági tervezőkkel való együttműködésre, ilyenek például a sporttechnológiai szakértő, akusztikai szakértő, gépészeti-légtechnikai szakértő, szigetelési szakmérnök, uszodatechnológiai szakértő. A speciális igények sok speciális tervezési feladat elé állítanak minket, melyek megoldásához széleskörű ismeretek megszerzése szükséges.Rengeteg jogszabály és előírás vonatkozik a fürdők, uszodák kialakítására, ezeket mindenképp a tervezés megkezdése előtt meg kell ismerni, mivel a tervezés későbbi szakaszában ezek hátráltató tényezőként hathatnak, míg az elején segítségként, kiindulási alapként gondolhatunk rájuk.Egy egyetemi tervezési feladatnál például ezen ismeretek megszerzése után felkeresném a gépész konzulenst és felvenném a kapcsolatot egy olyan építésszel, aki tervezett már uszodát. Más tapasztalatainak megismerése nagyon hasznos lehet, mind a tervezési folyamat megismerése mind a működés elemzésének szempontjából. Kiderülhetnek tipikus hibák, vagy olyan apróságok, amiktől jól, vagy épp nem jól működik egy uszoda, de a tervezési segédletek, jogszabályok nem térnek ki rá, csak a való élet tapasztalatai igazolják.
A jól működő funkcionális rendszer kialakításához segítség lehet más ilyen jellegű intézmények vizsgálata, alaprajzi rendszereik összevetése, a különbségek és hasonlóságok megállapítása is.
Ezen ismereteket a saját tervezési helyszínre adoptálva folytatódhat a tervezési folyamat.